Kółko i krzyżyk do kwadratu

Lubicie kółko i krzyżyk? Klasyk ponadczasowy – trudno znaleźć kogoś, kto nigdy w nią nie grał. Gra w mojej opinii jest bardzo ważna w growej edukacji. Dla większości osób kółko i krzyżyk to pierwsze spotkanie z grą, która jest “broken” – już dzieci zdają sobie sprawę, że jedynym wynikiem do którego może prowadzić gra jest remis. Współcześni autorzy próbowali sobie radzić z tym problemem i naprawić zabawę. Pojawiło się wiele tytułów, które opierają się na mechanice łączenia pionowych, poziomych i ukośnych zestawów kółek i krzyżyków. Największy sukces osiągnęło Pentago, które małym twistem (dosłownie) zmieniło nudną zabawę w poważną grę. Do tej pory wydawało mi się, że trudno będzie zrobić coś więcej w temacie. Na szczęście myliłem się! Panie i Panowie, mam zaszczyt przedstawić Ultimate Tic-Tac-Toe – czyli Kółko i krzyżyk na sterydach!

Reguły „na sterydach”

Nie znalazłem rzetelnych informacji o autorach i powstaniu gry, więc pominę część historyczną i  skupię się na samych zasadach. Grę rozgrywamy na kartce – nie trzeba kupować kolejnego pudełka, więc półki i portfele mogą odetchnąć ze spokojem. Rozpoczynamy od narysowania standardowej planszy, ale to nie koniec przygotowań. Pobawimy się teraz w incepcję – w każdym polu planszy rysujemy mniejszą planszę.

Teraz pozostaje wybrać gracza rozpoczynającego, i jesteśmy gotowi do zabawy. Celem gry jest skreślenie linii poziomej, pionowej albo ukośnej na dużej planszy – tak jak w standardowej zabawie. Jeżeli się to nie uda – nic straconego, wtedy wygrywa osoba, która zdobyła więcej małych pól.

Zdobywanie małych pól także nie różni się od podstawowego kółka i krzyżyka: małą planszę zdobywa gracz, który stworzy linię ze swoich elementów.

Clue gry polega na wyborze planszy, na której chcemy postawić swój symbol. Gracz rozpoczynający posiada pełną dowolność. Wybiera dowolne pole z dużej planszy i na dowolnym polu odpowiedniej małej planszy stawia swój symbol. Teraz dochodzimy do twista – drugi gracz nie wybiera samodzielnie dużego pola. Jego pozycja jest determinowana przez to, w którym miejscu małej planszy swój symbol postawił gracz rozpoczynający. To miejsce określa na którym dużym polu kolejny gracz stawia swój symbol. Ilustruje to poniższy przykład:

Istnieją jeszcze dwie reguły – w grze pojawi się sytuacja, gdy gracz zostanie skierowany na małą planszę, która jest już rozstrzygnięta. W tej sytuacji może wybrać, na którym polu postawi swój symbol. Druga sprawa to remis na małej planszy. W takim przypadku plansza jest spalona – nie liczy się ani dla jednego, ani dla drugiego gracza. Ewentualnie, jeżeli jesteście prawdzimy hardocorowcami, możecie umówić się przed grą, że taka plansza liczy się dla obu graczy :).

Gra kończy się, gdy jeden z graczy zdobędzie linię na dużej planszy. Jeżeli to jest niemożliwe, wygrywa gracz, który zajął więcej dużych pól.

Dlaczego warto zagrać?

Powyższa modyfikacja kółka i krzyżyka sprawdza się wyśmienicie – musimy planować swoje ruchy do przodu i bardzo uważać na pułapki zastawiane przez przeciwnika. Gra nabiera głębi, nie tracąc jednocześnie prostoty reguł. Autorowi (bądź autorom) udało się przerobić głupiutką zabawę na poważną grę logiczną kalibru Zertza czy Yinsha. Całym sercem polecam – zagrajcie i dajcie znać jak się Wam podobało!

  • Adam Badura

    Gdzie poznałeś tę grę?

    • Maks Teper

      Kolega z pracy pokazał 🙂

  • Paweł Dyrdoń

    wydaje się świetne, ktoś już testował jakoś bardziej?

  • Łukasz Hapka
  • Piotrek

    Niestety, gra posiada strategię wygrywającą, przy której nie ma szans wygrać z tym, który zaczyna. Więcej informacji: https://www.khanacademy.org/cs/in-tic-tac-toe-ception-perfect/1681243068

    • Maks Teper

      Nie w wersji, którą ja znam – gra na stronie powyżej ma nieco inne reguły. W wersji, którą my gramy mała plansza po ułożeniu na niej linii nie jest brana już pod uwagę, i jeżeli gracz zostanie tam skierowany, wybiera pole na którym chcesz grać.